Fysiotherapie Muijselaar

De praktijk   Fysiotherapie   Werkwijze   Informatie   Cursussen   Contact   Links

Manuele therapie

Manuele therapie is een onderzoek- en behandelmethode voor problemen van het 'bewegingsapparaat', dat wil zeggen de wervelkolom, armen, benen en kaak. Problemen van het bewegingsapparaat ontstaan wanneer gewrichten niet goed werken. Zo'n stoornis van het gewricht wordt ook wel een functiestoornis genoemd. Een kortere of langere overbelasting van het gewricht kan de oorzaak zijn van de klacht.

Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van de gewrichten worden verminderd of verholpen. Dat kan door het actief of passief bewegen van gewrichten.

Soms gebeurt dit door snel uitgevoerde bewegingen die bekend zijn als manipulaties (soms wel “kraken” genoemd). Daarna wordt met oefentherapie de beweeglijkheid in stand gehouden en worden, indien nodig, instabiele gewrichten met spierversterkende oefeningen stabieler gemaakt.

Kwaliteit van de behandeling

Een manueeltherapeut is een fysiotherapeut of arts die een aanvullende opleiding heeft gevolgd. Deze opleiding duurt gemiddeld 4 jaar. De manueeltherapeut is door zijn opleiding in staat gewrichtsstoornissen met de daarbij behorende problematiek te onderzoeken en te behandelen. De Nederlandse Vereniging voor Manuele therapie (NVMT) zorgt voor registratie en verplichte na- en bijscholing van de manueeltherapeut. Daardoor wordt u bij een door de NVMT erkende manueeltherapeut altijd behandeld door iemand die ter zake kundig is.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website: www.nvmt.nl

Psychosomatische Fysiotherapie

Manuele Therapie